Zadania

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest specjalistyczną placówką resortu oświaty prowadzącą działalność diagnostyczną, terapeutyczną, profilaktyczną
i doradczą w środowiskach wychowujących dzieci i młodzież.

Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest wielozakresowa współpraca
z rodziną, szkołą i placówkami oświatowo-wychowawczymi
poprzez:

    • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom,
    • udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
    • udzielanie rodzicom, nauczycielom i innym klientom Poradni specjalistycznego wsparcia i pomocy związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

Poradnia realizuje następujące zadania:

  1. Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych
    i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
    • predyspozycji i uzdolnień,
    • przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
    • specyficznych trudności w uczeniu się
    • potrzeb w zakresie doradztwa edukacyjnego i zawodowego
  1. Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
    • szczególnie uzdolnionych,
    • niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
    • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
    • z zaburzeniami komunikacji językowej,
    • z chorobami przewlekłymi.
  1. Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
    w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami
    dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem
    społecznym oraz ich rodzin
    .
  2. Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
    Wspieranie nauczycieli
     przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu
    i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
  3. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
    i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom
    i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom.
  4. Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I - III szkoły podstawowej.
  5. Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu
    i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
    oraz planów działań wspierających
    .
  6. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
  8. Udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
  9. Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi
    z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.

W poradni działają zespoły orzekające, które na podstawie badań psychologicznych pedagogicznych i lekarskich przeprowadzonych przez specjalistów poradni, bądź spoza poradni wydają:

    • orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży
      niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie
      lub zagrożonej
      niedostosowaniem, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki
      i metod pracy,
    • orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej;
    • orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
    • orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci
      i młodzieży upośledzonych umysłowo
      w stopniu głębokim;
    • opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole;

Orzeczenie lub opinię wydaje się na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub ucznia w przypadku, gdy skończył 18 lat.

Celem pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
jest wielozakresowa współpraca
z rodziną, szkołą i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi.

Joomla templates by Joomlashine